Sunday, January 17, 2010

Menerima Untuk Melupakan

Kadang-kadang kita tidak terfikir pun tindakan yang kita ambil sebenarnya sedang menyeksa perasaan orang lain.. kadang-kadang kita tak ada niat pun untuk melukakan atau menyakiti hati seseorang tapi secara tidak langsung kita telahpun melukakannya dengan perbuatan kita..


Kali ni me nak isukan berkenaan topik 'menerima seseorang untuk melupakan seseorang'. mungkin ada yang pernah bertindak begini, mungkin ada yang pernah mengalaminya sendiri. Me sendiri tidak menafikan yang me pernah juga mengambil tindakan menerima seseorang atas dasar untuk melupakan orang lain. tapi percayalah cara ini sebenarnya lebih menyakitkan daripada kita cuba untuk melupakan secara normal.


cuba bayangkan.. kita menerima orang lain tanpa keikhlasan dan ketulusan, tambah-tambah lagi sebab kita nak lupakan seseorang.. dengan harapan, bila kita dah ada orang lain, so kita dengan mudah akan lupakan yang lama. tapi bagaimana pula di pihak orang yang kita terima tu? ada kita kisah perasaan dia? kita sendiri pun bila buat sesuatu tanpa keikhlasan, tenang ke hidup? gembira ke hati? bagaimana pula kalau orang tu sedar yang kita terima dia hanya sekadar untuk melupakan yang lain? kalau tiba-tiba orang tu kembali, bagaimana dengan si dia yang telah kita terima?


macam-macam persoalan yang boleh timbul kan? jadi, kalaulah ada niat sebegitu, eloklah kita cuba elakkan.. kesian pada yang mengharap.. me rasa lebih baik buat keputusan untuk tidak menerima daripada kita menyakitkan perasaan dia kan? jika nak melupakan seseorang mungkin susah, tapi sekurang-kurangnya masa itu akan jadi penawar yang paling mujarab. sampai satu masa, kita dah tak perlukan pemangkin pun untuk melupakan kenangan pahit tu.. dan jika kita sudah bersedia untuk menerima seseorang, teruskan tanpa ragu-ragu. mungkin itulah yang terbaik untuk kita.. kan? =)

4 comments:

mango_villa said...

'menerima seseorang untuk melupakan seseorang'
amy:topik yg mnrik..tpi amy dh byk pnglmn bab2 luv ni..cikna rs smua tu akan buat amy jadi > matang..insyaAllah..=).
n i believe in urself..
just think n decide, whether it's good to u or not..i will support u my dearest, frenz..=)

Anonymous said...

Mungkin jugak betul pendapat ni.Tapi hati kena yakin,

cahaya said...

salam,
nice post...
hurm..saya pun penah wat...
skarang ni pun sedang menjalaninya..
rasanya untuk kali pertama..
penuh dengan kepuraan2..
penuh dengan penipuan..
bukanhanya untuk die tapi untuk diri sendiri....
kadang...kita kene jadi kejam...
tapi entahlah..betul ke tak tindakan mcm tu...(^^,)

Unknown said...

mungkin bermula dengan kepura-puraan..tapi akan berakhir dengan kebahagiaan? what will be, will be.. =)