Monday, November 3, 2014

Tips Hadapi Peperiksaan

Selamat Menempuh Hari Peperiksaan =)

Ramai ya yang exam hari ni?

Me pun semalam baru saja buat Peperiksaan Psikologi untuk HLP 2015, exam ni sebagai syarat untuk sambung belajar bagi penjawat awam. Alhamdulillah dah lepas. Esok pula interview.. kira macam nak exam juga ni. Kena bersedia dengan orang yang akan judge kita tu kan huhu..

Kepada yang menghadapi peperiksaan, me nak kongsikan sedikit tips. Ulangkaji tu memang semua dah buat kan. Tips ni untuk hari peperiksaan. Parents boleh guide anak-anak juga =)

Ok, pertama sekali bagi yang nak exam tu, minta restu parents. Kalau yang tinggal di asrama, call atau sms (budak2 sekarang kan advance ada hp). Yang tinggal dengan parents cium tangan dan minta restu. Penting tau restu parents dan doa mereka tu. Berkat doa parents untuk mudah menghadapi exam.

Sebelum masuk dewan peperiksaan, boleh buat revision dengan kawan-kawan. Kalau membaca saja mungkin kita tak ingat. Tapi bila dah bercakap sesama kawan, ingatan kita lebih jelas. Soal dan jawab sangat membantu untuk revision saat akhir.

Bila dah kat dalam dewan peperiksaan, mulakan dengan Al-Fatihah dan doa penerang hati. Doakan semoga apa yang kita belajar jelas dan mudah untuk kita ingat semaaa jawab soalan. Doa jangan putus-putus. Ini salah satu senjata paling berkesan kan?

Bila menjawab soalab tu jangan stress, jangan gementar.. jawab dengan tenang. Jika ada soalan yang tak tahu, teruskan dulu dengan soalan lain. Jangan buntu di situ. Masa semakin berjalan kan?

Kalau dah habis menjawab, buat semakan.. semak balik jawapan kita tu. Mungkin ada yang tertinggal belum dijawab kan. Ambil masa untuk semakan. Kalau tak sempat nak semak, imbas sekali lalu ja (^_^)

Bila dah keluar dewan peperiksaan, tips yang selalu orang tak ingat ~ tak digalakkan menyemak balik jawapan betul. Sebab apa? Sebabnya jika kita jawab salah, nanti kita stress pula dengan jawapan salah tu. Lepas tu tebawa-bawa sehingga tak boleh ulang kaji untuk peperiksaan berikutnya. Itu yang tak digalakkan tu. Nak semak juga boleh, tapi yang lepas tu lepas lah.. biarkan je. Move on ok =)

Lastly, sebagai tambahan, makan sebiji Omega Guard ni untuk membantu merangsang minda dan menguatkan memori. Omega ni kaya dengan DHA.. baik untuk minda. Belum terlambat kalau nak makan sekarang pun. Salah satu usaha juga.

Haa, parents yang nak cuba bagi anak makan Omega boleh bermula dari usia anak kanak-kanak lagi. Yang bersekolah dan di kolej pun sangat bagus amalkan Omega Guard Shaklee ni. Semoga apa yang dipelajari oleh anak di sekolah dapat diingati dengan jelas.

In sha Allah, semoga dipermudahkanNya.

Selamat maju jaya, good luck ya adik-adik semua =)

#sayajual #sayajualshaklee #shakleeputrajaya #OmegaGuard #peperiksaan #exam

2 comments:

DmNetwork said...

Alhamdulillah..terima kasih atas tips sis ye. Omega Guard tu memang bagus untuk pelajar kan?

Nak Kurus Cara Sihat

Unknown said...

Sis Nor hayati, ya Omega sangat bagus untuk kanak-kanak hingga dewasa =)