Monday, August 31, 2009

Inilah Namanya Jodoh ep.2

Hari itu aku berkunjung ke rumah mama. Rumah sewaku dengan rumah mama tidak lah jauh sangat, masing-masing di Shah Alam namun berat betul kaki aku untuk melangkah ke sana. Ketika kereta satria kesayanganku membelok masuk ke halaman rumah, mama sudah pun terpacak di depan pintu menyambut kedatanganku. Berseri-seri wajah mama. Baru aku perasan, ada sebuah kereta Proton Waja diparkir di halaman rumah. Tak kan babah beli kereta baru kot? Untuk siapa pulak? Aku berkira-kira sendiri.

“Mama..” Tegurku sampai mencapai tangan mama dan menciumnya. Satu kucupan hinggap di dahiku disertakan dengan pelukan yang erat. Sayang benar mama padaku. Mestilah, aku kan anak bongsunya. Lagipun mama hanya ada aku dan Kak Rini saja, tapi kakakku itu telah pun berkahwin dan tinggal berasingan.

“Rindunya mama pada Rhea. Baru seminggu tapi macam setahun ja mama tak tengok anak mama ni. Eh, lupa pulak mama. Kita ada tetamu, sayang. Jom, masuk... ” Ajak mama gembira. Tetamu? Rupa-rupanya itu kereta tetamu, melesetlah andaianku tadi hehehe!

Ketika aku melangkah masuk ke dalam rumah, aku dapat rasakan ada mata-mata yang sedang memerhatikan tingkahku. Ini yang aku rimas ni. Kalau kawan-kawan mama datang saja pasti ada sesuatu yang akan diperkatakan tentangku. Tapi kereta tadi macam tak pernah kulihat pun sebelum ini. Lupa pula aku hendak tanyakan mama siapa tetamunya itu.

Aku memerhatikan sepasang suami isteri yang sedang duduk di ruang tamu. Mereka nampak sebaya mama saja. Wanita yang berbaju kurung itu merenungku dengan mesra. Aku hanya melemparkan senyuman. Niat di hati aku hendak terus ke bilik saja tapi mama memanggilku pula.

“Rhea, mari duduk sini. Ini mama perkenalkan, Datuk Razif dan Datin Fauziah, kawan baik mama masa zaman sekolah dulu. Dua-dua satu kelas dengan mama, jodoh mereka ni panjang sekarang dah beranak cucu dah dia orang ni..” Ucap mama ramah. Kata-kata mama disambut oleh gelak tawa kedua-dua tetamu yang tak pernah kukenali itu. Aku sekadar tersenyum saja.

“Lawa betul si Rhea ni ya Salmi. Dalam gambar nampak cantik, kat luar lagi bertambah-tambah cantik ditengok. Cantik betul dia. Sejuk mata saya memandangnya, bang..” Ucap Datin Fauziah sambil memandang ke arah suaminya.
“Awak ni, malu lah Rhea nanti. Hah kau pun satu Salmi, selama ni kau simpan saja ya anak dara kau ni. Dah besar panjang baru kami tahu kau ada seorang lagi anak dara..” Datuk Razif pula bersuara. Mama hanya ketawa dan memberi isyarat kepadaku untuk menyalami mereka berdua.

“Apa khabar Datuk, datin.. ” aku bersalaman dengan mereka. Ada riak kurang senang yang terukir di wajah Datin Fauziah. Hairan jugak aku kenapa dia bertindak begitu.
“Iksh, datin pulak yang dipanggilnya. Tak lama lagi kitakan akan jadi satu keluarga. Rizman panggil auntie ibu, apa kata kalau Rhea pun panggil ibu dari sekarang? Kat uncle panggil abah saja, boleh Rhea?”

Bagaikan ada batu besar yang menghempap kepalaku saat ini! Ibu? Abah? Baru kutahu mereka ini rupa-rupanya orang yang melamarku. Nafasku betul-betul sesak, dadaku terasa macam nak pecah mendengarkan kata-kata Datin Fauziah. Aku memandang mama meminta penjelasan, tapi mama buat-buat tak paham. Tanpa menjawab pertanyaan Datin Fauziah aku terus meminta diri untuk ke bilikku di tingkat atas.

“Malu agaknya tu..” Terdengar suara mama ketika aku melangkahi anak tangga. Kenapa mama buat aku macam ni? Aku masih belum bersedia dan tiada kata putus pun dariku lagi. Tapi mama seolah-olah sudah menerima lamaran itu. Mama! Aku betul-betul binggung.

“Kenapa Rhea buat macam tu? Tinggalkan tetamu macam tu saja? Dia orang tu bakal mertua Rhea tau!” Tegas suara mama kedengaran. Aku berpaling ke arah lain. Sudah balik agaknya mereka. Kalau tak, mama tak akan mengamuk macam ni.
“Rhea dengar tak apa mama tanya? Kenapa Rhea buat perangai? Rhea tak kesiankan mama ke? Mama nak tengok Rhea bahagia saja. Rizman tu secocok sangat dengan Rhea, ada rupa dan kerja pun terjamin. Apa lagi yang Rhea nak?”

“Mama please, ma.. jangan paksa Rhea. Mama yang tak kesiankan Rhea. Mama nak Rhea hidup dengan orang yang Rhea tak pernah kenal? Langsung tak pernah tahu asal usulnya ke mama? Nak Rhea terseksa? Itu yang mama nak?” Soalku kembali bertalu-talu. Aku lihat mama betul-betul kecewa dengan kata-kataku.

“Rhea, mama yakin Rizman adalah pilihan yang paling tepat untuk Rhea. Mama nak Rhea hidup dengan orang yang boleh menjaga Rhea. Andai satu hari nanti mama dah tak ada, mama akan pergi dengan tenang sebab mama tahu ada orang yang boleh menjaga Rhea untuk mama.. itu saja yang mama nak...” Sayu betul kata-kata mama menusuk ke kalbuku. Aku rasa bersalah kerana membuat mama berkecil hati dengan kata-kataku tadi. Lantas aku memeluk mama seerat-eratnya.

“Ma, Rhea minta maaf... Rhea minta mama bagi Rhea masa untuk Rhea mengenali siapa Rizman sebenarnya. Rhea janji Rhea tak akan menolak sekiranya dia betul-betul seperti yang mama ceritakan... boleh ya mama?” Pujukku. Kali ini pujukan ku berjaya membuatkan mama kembali tersenyum. Aku tahu mama hanya hendak yang terbaik untukku. Namun aku juga punya perasaan, tak sebegitu mudah aku hendak menerima seseorang dalam hidupku apatah lagi sebagai suamiku.

*** Bersambung

No comments: