Monday, August 17, 2009

Kalau itu takdirNya ep.1


“ Marina, wait!”

Marina menoleh ke arah suara yang memanggilnya. Kelvin? Kenapa lelaki itu masih mengekorinya, sedangkan sudah berkali-kali dia menegah. Tak paham bahasa ke? Dia mengomel sendiri. Terhenti sejenak langkahnya.
“ I just...oh God, Marina please. I cuma nak berkawan dengan you, itu saja. I janji tak kan menyusahkan you..please?”

Sah! Memang tak reti bahasa. “ Kelvin, boleh tak you jgn paksa I? Kita berbeza, sangat-sangat berbeza ok? You pun tahu I tak suka campur-adukan hal peribadi dan stadi I, kalau you just nak berkawan, ok fine. Tapi masalahnya sekarang, you dah hilangkan kepercayaan I terhadap you!”

Kelvin terdiam. Salahnya juga kerana memaksa marina, mungkin gadis itu masih menaruh dendam kerana peristiwa 4 tahun lalu. Peristiwa semasa di alam persekolahan itu memang menyakitkan hati, dia tahu itu kesalahannya dan sebab itulah dia mahu berkawan semula dgn Marina.

“ Sudahlah Kelvin, kalau you nak sangat berkawan dgn I, anggap je kita dah berkawan. Ok? Tapi, I dah tak sama macam dulu. Itu zaman sekolah, now kita masing-masing dah dewasa, dan tak lama lagi dah nak grad. So, I hope you paham.”

Tanpa pamitan marina mengatur langkah meninggalkan kelvin sendirian. Dia kecewa sebenarnya. Kelvin, sahabat baiknya suatu masa dulu sanggup memutuskan persahabatan semata-mata hanya kerana seorang perempuan. Lebih menyakitkan isu agama yang dijadikan alasan utk memutuskan hubungan yg telah terjalin hampir 5 tahun. Marina mengetap bibirnya. Sekarang lelaki itu mula menagih simpati, dia sendiri kebingungan.

Sudah beberapa hari kelibat Kelvin tidak kelihatan. Marina lega, sekurang-kurangnya diam sejenak gosip-gosip liar yang mula kedengaran di kalangan teman sekuliahnya. Semalam pun ada teman serumah yang bertanyakan hal yg sama, adakah dia dan kelvin ada hubungan istimewa? Marina tersenyum sendiri. Kalau 4 tahun dulu memang dia dan kelvin sangat rapat, kemana saja berdua tapi hubungan akrab mereka sudah diketahui umum. Marina dan kelvin, dua org pelajar cemerlang, bersahabat dan saling membantu dalam pelajaran. Tapi itu dulu..

Masih jelas di ingatan pada hari terakhir persekolahan semasa di tingkatan 5, ketika itu kelvin mahu menemuinya kerana ada hal penting. Dia tidak manaruh syak, kerana mereka berdua sangat baik. Namun pengakuan kelvin yang meminta persahabatan mereka diputuskan benar-benar membuatkan marina kecewa. Alasannya mereka berlainan agama, tak elok dipandang org. Ketika itu juga Vanessa muncul, menarik kelvin pergi seolah-olah tak mahu mereka mempunyai apa-apa hubungan lagi.

Marina menyedari penipuan kelvin apabila ada seorang rakannya yang memberitahu kelvin lakukan semua itu kerana vanessa, teman baru kelvin. Marina sedar Vanessa punyai segala-galanya. Cantik, bijak dan pandai bergaya jika dibandingkan dgn dirinya. Persoalannya, perlukah diterima semula lelaki itu? Hampir selama 4 tahun dia melarikan diri daripada kelvin, walaupun berada di universiti yg sama, Marina bijak melarikan diri. Namun sejak kebelakangan ini, kelvin sering mengekorinya, tak pernah berputus asa utk menjalinkan semula persahabatan itu. Sebaliknya dia pula yg semakin binggung..Ah, persetankan!

Sudah 5 hari kelvin terlantar di hospital. Setelah selesai dibedah kerana penyakit appendix, dia ditahan di wad hospital itu. Mungkin seminggu-dua lagi dia akan dibenarkan keluar. Kelvin mencapai wallet yg disimpan di dalam laci. Perlahan dibukanya wallet itu. Ada gambar seorang gadis di dalamnya. Manis bertudung, di pipinya terukir lesung pipit yang menambahkan lagi kecomelannya. Baginya, gadia itu sangat menarik, sentiasa ceria dan pandai membawa diri.

“ Marina..” nama itu sudah diucapkan beribu kali. Dia rindukan Marina. Gadis yang pernah membuatkan dia tidak lena tidur, gadis yang membuatkan dia mengenali apa itu rindu, malahan dia juga terjerat dalam cinta sahabat. Marina tak bersalah, dia yg melukai gadis itu. Kelvin betul-betul menyesal. Marina semakin jauh...Marina yg ditemuinya kini tak sama dgn Marina yg dulu.

Hari itu marina terlewat ke kuliah. Semuanya disebabkan panggilan telefon yang diterimanya pagi td. Panggilan daripada pihak hospital yang menyatakan ada kenalannya yg sedang menghadapi masalah akibat pembedahan, jadi mereka terpaksa membedahnya semula dan ketika mencari waris, hanya gambar dan alamat marina saja yang dijumpai di dalam wallet lelaki itu. Namun marina keliru, lelaki yg dimaksudkan ialah khairul dan seingatnya dia tidak ada kenalan yg bernama khairul.

****** Bersambung


No comments: