Wednesday, April 28, 2010

Kursus Kenegaraan @ BTN =)





seminggu berada di johor.. ari ni me dah start masuk office balik.. well, bukan senang nak dapatkan mood bekerja balik huhuhu.. ok, me tak nak crita pasal kerja..me nak cerita pasal kursus kenegaraan atau BTN yang me hadiri selama 5 hari (22-26 april 2010) di Savannah Hill, ulu tiram, johor.

first of all, siapa yang cakap BTN tu bosan? siapa yang rasa BTN tu buang masa? me tau ramai yang bersangka negatif kan pasal BTN.. tapi, serius me cakap, rugi sangat2 siapa yang tak pergi BTN nih.. lain rasanya bila remaja dan dewasa nih tau..

masa kat BTN banyak sangat ilmu yang me dapat... tambah2 dapat mengimbau balik perit jerih dan deritanya pejuang2 kita untuk dapatkan kemerdekaan.. yang paling me tak boleh tahan, tengok movie HATI MALAYA 1957... sebelum nih macam tak berapa nak tengok pun cerita macam tu..tapi bila dah tengok, tak sedar air mata pun mengalir.. huhuhu...

LDK.. banyak berbincang dengan fasi..serius me tak suka politik.. me tak minat politik. tapi bila terbuka minda tentang perpaduan kaum.. ya, politik tu penting.. negara perlukan politik yang stabil untuk terus maju dan kekal aman. kalau ada yang kata BTN gunakan isu politik untuk raih undi atau nak racun fikiran ke apa ke, me tak berapa nak setuju. sebab bila berbincang pasal politik, fasi memang profesional..takda sangat nak sentuh bab2 yang sensitif tapi lebih kepada memahami apa tu politik yang sebenarnya.

masa LDK pengukuhan lagi la sedih.. terasa macam mana susahnya nak menjaga negara daripada anasir jahat.. macam mana susah payah kami semua nak selamatkan kepingan kertas yang dicantumkan dan ditulis nama kami semua daripada dirampas oleh fasi..biar kena simbah dgn air, kena tarik, tapi kami tetap selamatkan kertas tu.. masa tu dah tak kira dah panas berhimpit dalam bulatan semata-mata nak cover each other.. tak kira kaum.. tak kira agama.. kuatnya perpaduan kami masa tu...tapi di dunia realiti..me juga tertanya-tanya bolehkah begitu?

so kepada yang tak pergi lagi BTN..pergilah.. me harap BTN nih bukan ja kepada kakitangan kerajaan, tapi kepada semua golongan terutamanya remaja..supaya mereka lebih memahami negara dan bersedia untuk menjaga maruah negara.. sayang..negara kita merdeka tapi semakin lama semakin hilang semangat merdeka tu.. dengan BTN nih la semangat tu akan kembali... dan akan rasa sayangkan malaysia.. =)

2 comments:

ekei47 said...

btn hny utk pekeje di sektor kerajaan je. sektor swasta mane ade...
huhuhuh

Unknown said...

sebab tu patut diperluaskan.. tak rugi pun =)