Monday, August 31, 2009

Inilah Namanya Jodoh ep.3

“Esok Rhea jumpa Rizman ya? Biar mama jemput mereka sekeluarga datang makan malam. Lagipun dah lama mama tak menjemput tetamu. Bolehlah Rhea berkenalan dengan dia, ok?” Usul mama.
Aku pantas menolak cadangan itu. “Tak nak lah ma. Rhea belum bersedia nak jumpa dia lagi. Biar Rhea mula berkawan dulu dengan Rizman tapi yang penting Rhea tak nak jumpa dia selagi Rhea tak berkawan dengannya. Boleh ya, mama?”
“Kalau macam tu, Rhea ambik nombor telefon Rizman dan berkawan dulu dengan dia. Tapi mama sangat berharap Rizman yang akan menjadi menantu mama...”

Aku terkedu. Mama sangat berkenan dengan Rizman, dan aku pula sedang bercadang untuk membuatkan si Rizman menolakku. Kalau aku tidak boleh menolak lamaran ini, biarlah Rizman saja yang membatalkan lamaran keluarganya. Itulah yang terlintas di fikiranku saat ini. Tapi mama? Ah, aku yang akan pertaruhkan seluruh hidupku kepada Rizman jadi akulah yang perlu menghadapinya.

“Ok, mama kasi nombornya. Malam nanti Rhea call Rizman. Ok mama sayang?” Ucapku sekadar ingin menyedapkan hati mama. Kata-kataku membuatkan mama cukup gembira. Ternyata tindakan yang bakal aku buat akan mengecewakan mama sekiranya pelanku berjaya dilaksanakan. Harap-harap Rizman akan menarik balik lamaran itu kerana tidak tahan dengan perangaiku nanti. Sudah banyak kali aku meminta di dalam hati. Rizman, moga-moga cepatlah kau mengalah nanti!


***

Kuliahku dibatalkan pada saat-saat akhir. Berapi juga aku dibuatnya. Sudahlah aku terlewat bangun pagi tadi, lepas itu kalut pula memandu meredah kesesakan jalan raya dan bila tiba saja di kelas, kelas pula sudah dibatalkan? hah! Aku mencapai telefon di dalam beg sandangku. Ada mesej. Pantas saja jari aku menekan punat telefonku.

“Morning princess, have a nice day!” Aku membaca ayat yang tertera di skrin telefonku. Huh! Mesej daripada Rizman. Semenjak kebelakangan ini aku asyik berbalas sms saja dengannya. Bukan apa, aku sekadar ingin menguji lelaki itu. Teringat semasa mula-mula aku menelefonnya. Macam nak terbakar hati aku dibuatnya!

“Saya Rhea. Awak Rizman kan?” Soalku agak keras. Tanpa salam aku terus menyemburnya.
“Erkk, wait a minute, awak Rhea dan saya Rizman. So?” Jawabnya agak keras jugak. Tercabar aku dengan kata-katanya. Melawan pulak dia!
“So awak tahulah siapa saya?”
“Kan awak dah cakap awak Rhea. Saya tahulah awak Rhea. Well, kenapa awak call saya malam-malam ni?” Eh, aku pulak yang di’sound’nya. Sepatutnya aku lah yang akan memulakan dulu sengketa, ini tidak, dia pulak yang membuatkan aku berasa geram.

“Saya bukan suka-suka nak call awak. Awak tahu tak pasal family kita?” Tanyaku lagi.
“Pasal family kita? Bila pulak kita jadi satu family?” Soalnya kembali. Ya Allah, aku betul-betul menyirap dengan lelaki ini. Sudahnya aku terus meletakkan telefon. Kalau macam ini punya perangai, jangan harap nak jadi suami aku, huh! Beberapa saat kemudian telefonku berbunyi. Aku terus menjawabnya tanpa melihat nombor siapa yang memanggilku.

“Assalamualaikum cik Rhea..” Lembut saja suara seorang lelaki memberi salam. Suaranya cukup romantik dan memikat. Aku kehairanan kerana seingatku belum pernah aku mendengar suara itu. Siapa pulak ni?
“Walaikumsalam.. erkk.. siapa ni?” Soalku agak lembut.

Kedengaran tawanya di hujung talian. Alamak, kenapa tiba-tiba saja dada aku berdebar-debar ni. Lelaki itu berhenti ketawa dan memanggil namaku sekali lagi. Terdetik jantungku setiap kali dia memanggil namaku dengan cara panggilan yang cukup romantik.

“Siapa ni? Janganlah main-main..” Nadaku sudah kembali keras.
“Opss, relaks.. janganlah marah-marah. Saya suka suara awak yang mula-mula tadi masa awak jawab salam. Lembut dan sopan.” Ucapnya.
“OK, saya tanya secara lembut ni ya, boleh saya tahu awak ni sapa?” Soalku dengan nada suara yang sengaja dilembutkan. Dia ketawa sekali lagi. Dan saat ini jantungku pula sudah mula berdebar kembali.

“Rhea, ni Rizman lah. Awak call saya tadi kan? Maaflah, saya pun terikut-ikut dengan cara awak bercakap tadi. Saya terkejut sebenarnya. Pertama kali bercakap dengan awak saya dah kena marah. Sorry ya..”

Aku tergamam. Ya Allah, macam mana aku boleh tak tahu ini Rizman? Suaranya betul-betul tak sama seperti yang mula-mula tadi. Kali ini lebih lembut dan sedap didengar. Malunya aku! Rizman memanggilku lagi. Seperti tadi nadanya cukup romantik.

“Erkk.. it’s ok..”
Aku kehilangan kata-kata! Sungguh, aku rasa betul-betul terpukul dengan tindakanku sendiri yang menelefonnya dan cuba memulakan sengketa. Salah aku juga. Terlalu awal untuk melaksanakan rancanganku. Aku perlu lebih berhati-hati. Dan sejak itu aku dan rizman mula berkawan melalui sms dan panggilan telefon. Bagiku dia seorang yang periang dan mudah berkawan. Selalu saja dia mengusikku. Namun hatiku belum terbuka untuknya lagi. Telefonku berbunyi menandakan ada mesej baru. Aku membuka dan membacanya perlahan. Daripada Rizman lagi. Katanya dia sedang menungguku di rumah mama. Gila! Selalu saja dia menakutkan aku seolah-olah dia sedang memerhatikan aku. Mentang-mentanglah aku tidak pernah melihatnya. Aku biarkan saja mesej itu tidak berjawab. Malas hendak melayan.

Aku terus menapak ke keretaku. Hari ini aku agak lapang jadi aku bercadang untuk ke rumah mama. Lagipun mama sudah mula bising kerana aku tak menjenguknya sejak kedatangan Datuk Razif dan Datin Fauziah tempoh hari. Mama, mama... tak jumpa sehari dua pun sudah mula bising. Macam manalah kalau aku kahwin dan tinggal berasingan? Sibuk dengan urusan rumahtangga dan anak-anak sehingga tak sempat menjenguknya? Mesti mama sunyi. Iks, kenapa sampai hal kahwin aku fikirkan ni! Aku ketawa sendiri.

*** Bersambung

No comments: