Thursday, September 10, 2015

Tips Anak Suka Makan

Tips Anak Suka Makan

1. Masak masakan yang menarik minat anak.

Contohnya sayur campur yang berwarna warni. Memang anak akan susah nak makan sayur tapi akan ada sejenis sayur yang anak akan pilih. Anak-anak saya suka brokoli, so kalau masak sayur memang dorang akan pilih brokoli je. Lagi satu dorang suka udang. Dari situ saya akan masak sayur brokoli campur udang khas utk dorang. Memang habis! Hehe..

2. Masak anything yang simple.

Anak-anak ni suka mencuba. Jadi, kita masaklah yang simple-simple je so that anak-anak boleh cuba one by one. Spageti, pasta, nasi dan sejenis lauk, roti.. gilir kan masakan simple tu asalkan jangan nampak heavy sangat. Yang ni bukan ja anak, papa nya pun suka simple je (^_^)

3. Masak bersama anak

Haa.. yang ni saya memang selalu juga ajak anak buat pizza roti. Saya guna roti 4 keping biasa tu je. Dah siap potong bahan-bahan tu saya bagi anak pula yang susun kan atas roti. Pastu bakar dlm microvawe. Siap dan makan sama-sama. Pun habis =)

4. Rajin bersembang dengan anak tentang apa dia suka makan

Dua hari lepas saya baru dapat tau makanan baru kesukaan anak saya. Setiap hari memang saya akan tanya apa anak makan kat rumah pengasuh. Then anak ada bagitau dia suka mushroom putih pengasuh masak.. terus petang tu saya jumpa dan tanya apa yang pengasuh masak. Rupanya sup cendawan enoki yang kecik - kecik tu hehe..

5. Makanan tambahan / supplemen

Amalkan supplemen untuk tingkatkan selera anak. Saya suka bagi anak makan Omega Guard  (minyak ikan) dan multivitamin Vitalea so anak memang berselera =)

Selamat mencuba ibu-ibu  (^_^)

Salam Sayang,
Amy

No comments: