Monday, January 17, 2011

Jangan Boros!

masa single mingle dulu rasa tak terbeban pun dengan masalah kewangan.. nak shopping boleh kata tutup sebelah mata je walaupun dah habis beratus ringit.. (sebab tak ada kawalan huhu..) pendek kata boros bukan main lagi.

bila dah dekat-dekat nak kawin mula la rasa banyak benda nak beli, itu dan ini nak disediakan tambah2 yang belanja kawin guna duit sendiri, lagi la terasa keperluan duit tu. kalau tak menyimpan dari awal memang sangat susah dan pilihan yang ada apa lagi selain buat pinjaman bank. cuba elakkan yer..

kemudian dah kawin.. mula2 tak terasa sangat la belanja sana sini..almaklumlah, tengah honeymoon.. nak habiskan masa bersama, hujung minggu tengok wayang, keluar makan, keluar jalan2.. shopping sama2 dan macam2 lagi aktiviti yang dibuat bersama. jadi banyak juga wang yang dibelanjakan tanpa sedar..

dah lama sikit kawin.. mula la rasa "alamak.. kena kawal perbelanjaan nih".. mula la rasa " kita kena buat pengurusan kewangan yang bijak nih".. huhu.. serik dah boros! nih baru berdua.. kalau dah ada 2-3 orang tambahan ahli keluarga nanti macam mana? dah tak boleh nak boros2 dah nih..

beringat la wahai teman2 sekalian, walau sebesar mana pun pendapatan kita, kalau dah boros dan tak berbelanja dengan berhemah alamatnya mula la akan ada masalah kewangan... jadi sebelum terlambat, jangan boros! silalah berjimat cermat dan menyimpan untuk masa depan anda dan keluarga okeh! =)


** p/s kawan-kawan yang rancang nak kawin boleh mula menyimpan yer hehe.. =P

No comments: