Saturday, September 12, 2009

Dia Untuk Ku.. ep.1


Adriana menangis pilu. Beberapa helai tisu berselerakkan di atas katilnya. Suaranya teresak-esak jelas kedengaran. Ah, pedulikan mata yang memandang! Pedulikan telinga yang mendengar, pedulikan mulut yang becok berbicara! Mereka semua tidak memahami keadaannya ketika itu. Mereka hanya melihat, bukan merasa derita yang ditanggungnya saat itu. Adriana menjerit di dalam hati.

Setelah dia berasa agak tenang barulah dia mula bersuara. Ketika itu ayah, ibu serta dua orang kakaknya menjadi pendengar setia. Kalau tadi semuanya bersuara namun kini masing-masing membisu seribu bahasa. Adriana menjadi tumpuan mata dan telinga mereka.

“Riana malu ibu.. Riana malu sangat! Dia tipu kita bu..”Suara Adriana serak menuturkan kata-kata itu. Pn. Hayati memeluk bahu anak bongsunya itu. Perlahan-lahan dielus rambut ikal Adriana. Tuan Adzim hanya menjadi pemerhati. Adriani dan Adrian pula saling memerhati antara satu sama lain. Ada kekesalan yang timbul di hati mereka namun segalanya sudah terlambat.

“Riana, sudah lah tu.. ibu faham perasaan Riana. Tapi Riana mesti sedar, sedalam mana pun cinta Riana pada Dani, kesudahannya kita semua sedia maklum. Dani sudah bernikah semalam Riana.. semuanya dah berakhir”Puan Hayati cuba memujuk.

“Betul tu, ayah tak nak Riana ungkit lagi pasal Dani. Ayah mengaku salah ayah jodohkan Riana dengan Dani, tapi ini dah takdir Riana, kita tak boleh melawannya. Ayah nak Riana jadi seperti Adriana yang dulu, kuat dan ceria..”Kata Tuan Adzim.

Adriana mencapai gambarnya bersama Dani yang diletakkan di atas meja kecilnya. Jarinya pantas mengeluarkan gambar tersebut dan melemparkannya sejauh mungkin. Dani penipu, Dani curang dan yang paling menyakitkan Dani sudah bernikah dengan sepupu Adriana sendiri. Dugaan apakah ini? Setelah sekian lama pintu hatinya tertutup buat insan bernama lelaki, Dani muncul dan berjaya mendapat tempat di hatinya. Mereka sudah pun mengikat tali pertunangan selama setahun. Namun kini segalanya musnah. Dani penipu!

*** Bersambung

No comments: