Sunday, September 13, 2009

Dia Untuk Ku ep.3


“Dani diperangkap! Dani diperangkap, Riana!”
Berkali-kali suara Dani terngiang-ngiang di telinganya. Adriana memejamkan mata. Wajah Dani jelas kelihatan di ruang mindanya. Kalau benar Dani tidak bersalah bagaimana? Tapi, kalau benar Dani mempunyai hubungan sulit dengan Maya pula bagaimana? Ah, sukarnya mencari kebenaran! Adriana merengus geram. Dia segera mengambil wuduk dan menunaikan solat hajat.

Lama Adriana berdoa kepada Ilahi agar memberikannya petunjuk dan ketenangan untuk menghadapi musibah yang melanda dirinya. Dia juga tidak lupa untuk berdoa agar kebenaran yang dicari terbongkar di depannya. Hanya Dia saja yang tahu segalanya. Hanya Dia saja yang dapat memberikannya kebenaran yang diinginkan...

Dani menghempas pintu bilik. Sudah berkali-kali dia cuba menghubungi Adriana namun talian dimatikan. Dia menghempapkan tubuhnya ke atas tilam. Sesaat kemudian pintu bilik itu dibuka dengan kasar. Tersembul wajah Maya yang masam mencuka.

“You tak serik lagi ke Dani? Buat apa You nak terhegeh-hegeh lagi kat perempuan tu? Apa kurangnya I sebagai isteri you ha? Apa lebihnya perempuan tak sedar diri tu?”Tengking Maya memecahkan keheningan malam.

Dani merengus geram. “Shut up Maya! You yang tak sedar diri. You ingat you berjaya perdayakan I, you akan dapat memiliki I? You silap, I akan sentiasa cintakan Adriana. Tak ada ruang untuk you dalam hidup I!”

“Dani! Walau apa pun, I dah jadi isteri you. I tak akan lepaskan you. Ingat Dani, nasib keluarga you bergantung di tangan I. Biarpun you tak pernah sentuh I, I akan pastikan tak akan ada sesiapa pun dapat memiliki you. Ingat Dani, selagi I hidup I tak akan lepaskan you!”Ugut Maya.

“Hei perempuan, aku akan ceraikan kau! Kau jangan ingat apa yang kau nak kau akan dapat semuanya. Allah itu maha adil. Kau akan dapat balasannya. Huh!” Dani terus meninggalkan Maya dalam keadaan marah. Sakit kepalanya!


Maya melemparkan barang-barang yang ada di atas meja soleknya ke serata bilik tidur. Sudah 3 malam Dani tidak pulang ke rumah. Entah ke mana lelaki itu pergi dia sendiri pun tidak tahu. Telefon bimbitnya langsung tidak dapat dihubungi. Ah, dasar lelaki tak guna! Maya menjerit seorang diri.

Dia mencapai telefon sekali lagi. Nombor telefon Dani didail lagi. Masih tidak dapat dihubungi. Maya menjerit lagi. Entah-entah dia bersama Adriana. Kalau betul Dani bersama Adriana memang sengaja lelaki itu mencari nahas. Bersusah payah dia mendapatkan Dani, tak akan semudah itu untuk dia melepaskan lelaki yang sudah lama diinginkannya selama ini. Dia yang lebih berhak memiliki Dani, bukannya Adriana. Dia yang terlebih dahulu mengenali Dani. Adriana sepatutnya tak menjadi batu penghalang untuk dia mendekati Dani. Tidak sama sekali!
*** Bersambung

No comments: