Tuesday, September 1, 2009

Inilah Namanya Jodoh ep.4


“Assalamualaikum, princess.. tengah buat apa?” Suara rizman kedengaran di hujung talian. Aku baru saja hendak melelapkan mata. Petang-petang begini bila tak ada kerja yang hendak dibuat mulalah nak membuta saja. Lagipun semua projek aku sudah selesai, Cuma tunggu masa untuk Majlis Konvokesyen saja. Tak sabarnya aku!

“Princess?” Panggilnya perlahan. Alamak, terlupa pulak aku nak menjawab salamnya. Sibuk berangan punya pasal.
“Walaikumsalam.. Rhea baru nak tidur lah.. Riz ni kacau daun ja.. ” Balasku malas. Dia ketawa mendengar suaraku yang bernada malas.
“Hish, anak dara tak baik tidur petang-petang macam ni lah. Keluar nak?” Ajaknya.
“Keluar apanya?”
“Keluar dating la.. jom lah Rhea... Riz nak sangat jumpa Rhea..”
“Ha? Awak jgn nak buat kerja gila riz. Saya tak nak jumpa awak lagi..” terkejut aku dibuatnya. Tiba-tiba saja ajak keluar, macam nak luruh jantungku.
“Sampai bila Rhea? Dah lama kan kita berkawan. Dah dekat 3 bulan kan? Ibu pun dah mula bising suruh bawak awak datang rumah. Bila family saya datang rumah awak, awak pulak menghilang. Sampai bila, Rhea?”

Aku mengeluh perlahan. Inilah yang paling aku tidak suka. Rizman cuba untuk mendesakku. Bukankah aku sudah menjelaskan dari awal lagi yang aku tidak suka dipaksa? Kenapa dia tidak faham-faham lagi, aku belum bersedia untuk bersua muka dengannya. Aku akui aku sudah mula menyenangi Rizman dari cara dia melayaniku di telefon, namun untuk berdepan dengannya aku masih belum cukup bersedia.

“Sampai bila?” Soalnya apabila aku hanya mendiamkan diri.
“Sampai saya sudah bersedia..” Balasku pendek.
“Bila awak akan bersedia?” soalnya lagi. Aku mengeluh perlahan.
“Rizman tolonglah faham. Antara kita masih ada jurangnya.” Aku sangat-sangat berharap Rizman tidak akan menimbulkan lagi isu itu namun aku hampa. Dia masih mahu meneruskan niatnya.
“Saya belum bersedia lagi Riz. Tolong jangan paksa saya. Kalau awak dah jemu menunggu saya, awak batalkan saja lamaran tu..” Lancang saja mulut aku menuturkan kata-kata itu.

Rizman mendengus marah. Aku tahu dia tak suka mendengar kata-kataku itu. Sudah beberapa kali dia berpesan bahawa hubungan aku dan dia yang terjalin sebagai kawan itu bukanlah berdasarkan lamaran keluarganya. Dia ingin aku menerimanya tanpa memikirkan lamaran yang telah dihantar oleh keluarganya itu. Aku betul-betul buntu dengan apa yang terjadi. Sedangkan inilah rancangan awalku untuk menyakitkan hatinya.

“Riz... Rhea.. Rhea...” kata-kataku mati apabila Rizman memutuskan panggilan. Rizman marah ke? Aku mula rasa bersalah. Namun apabila memikirkan rancanganku yang hampir berjaya aku mematikan niatku untuk menghubunginya semula. Biarlah Rizman mendapat calon isteri yang lebih baik daripadaku, itu doaku.
***
“Rhea, dah siap ke kari ayam tu?” Mama menyapaku dari belakang. Aku hanya mengganggukkan kepala. Hari ini aku terpaksa menolong mama menyiapkan makan malam. Ada tetamu katanya. Entah siapa pun aku tak tahu yang pasti ramai juga yang dijemput mama. Biarlah, malas aku hendak ambil tahu.

Loceng pintu berbunyi. Cepat-cepat aku berlari membukakan pintu pagar utama. Kak Rini dan abang Faris pun datang? Majlis makan malam keluarga ke yang mama buat ni? Aku bersalaman dengan mereka dan terus mendukung Marissa, anak sulung kak Rini yang baru berusia 2 tahun. Puas pipi Marissa aku cium sehingga budak itu menangis-nangis minta dilepaskan.

“Kahwinlah cepat Rhea, boleh dapat anak sendiri..” Tegur Kak Rini. Aku terasa dengan kata-katanya. Entah mengapa aku begitu sensitif sejak kebelakangan ini. Kawan-kawanku juga menegurku kerana aku agak emosional. Aku terus berjalan laju memanjat anak tangga sebaik saja meletakkan Marissa di pangkuan Kak Rini.

Sebenarnya fikiranku agak rungsing sejak kebelakangan ini. Semuanya gara-gara Rizman! Selepas dia memutuskan panggilan 2 minggu yang lepas langsung dia tidak menghubungi aku. Mungkin dia betul-betul marah denganku. Dan aku pula tidak menghubunginya kembali kerana ingin meneruskan rancanganku. Namun sekarang aku pula yang tidak keruan. Asyik membelek telefon kalau-kalau ada mesej daripada rizman. Sudah gila bayangkah aku? Sedangkan aku juga yang hendak menjauhkan diri daripadanya.

“Ya Allah, budak ni! Bangunlah dah nak masuk isya’ dah ni. Maghrib mesti tuang ni!” Kak Rini mengejutkan aku dari tidur. Baru aku sedar, selepas Asar tadi aku melayan perasaan sehingga tertidur. Nasib baik aku uzur. Aku terus memeluk Marissa yang memanjat katil dan menyandar pada tubuhku.

“Risa dah mamam? Sayang ucu sikit.. tak payah kawan dengan mama.. ” Kataku sambil membiarkan Marissa mencium pipiku. Kak Rini yang sedang bersiap membaling bantal kecil ke arahku. Sempat aku menepisnya dengan tanganku.

“Bangunlah Rhea, orang dah ramai kat bawah tu dia sedap-sedap tidur! Nanti apalah kata jiran, anak dara Puan Salmi dan Tuan Rizal ni pemalas sangat, bangunlah!” Gesa kak Rini. Aku hanya mencebik sambil bangun membetulkan rambutku yang mengurai. Inilah kelebihanku, mempunyai rambut ikal yang panjang dan mengurai tanpa sebarang masalah. Ramai yang memuji aku persis seorang model iklan syampoo. Yelah tu!

Aku mencapai sepasang baju kebaya moden berwarna biru lembut. Selesai mandi aku segera bersiap-siap setelah mama pula yang masuk ke bilik untuk memanggilku. Mengapa sibuk benar mereka hari ini? Ramai sangat ke tetamu yang datang? Majlis apa sebenarnya ni? Pelik, aku sendiri pun tak tahu. Salah aku jugak kerana tak nak ambil tahu. Selesai berdandan aku segera turun ke bawah. Boleh tahan ramai jugak tetamu. Patutlah sibuk benar!

Beberapa pasang mata memandangku ketika aku berlalu ke dapur. Mama yang melihatku terus memanggilku ke arahnya. Kak Rini pula sedang sibuk menghidangkan makanan kepada para tetamu.
“Ma, majlis apa ni? Kenapa tak bagitau Rhea?” Bisikku kepada mama.
“Tulah, orang suruh bersiap awal-awal dia tidur. Mama buat majlis kesyukuran sikit. Dah, pergi tolong kak Rini hidangkan makanan pada tetamu di luar tu. Jangan malas!” Pesan mama sambil mencubit pipiku.

Kenduri kesyukuran? Ikhs, mama ni nak buat kenduri tak bagitau awal-awal. Aku menghampiri kak Rini dan menolongnya mengangkat dulang ke depan. Baru saja aku meletakkan dulang ke atas meja, mataku dapat menangkap sesusuk tubuh yang sedang berdiri di tepi kolam sambil menjawab panggilan telefon. Aku seperti mengenali lelaki itu. Perlahan-lahan aku memberanikan diri menghampiri sesusuk tubuh yang sedang membelakangiku itu.

“Assalamualaikum...” Sapaku perlahan. Lelaki itu berpaling. Jantungku berdegup kencang. Nafasku tersekat-sekat. Benarkah apa yang aku lihat sekarang?
“Hafiz? Apa awak buat kat sini?” Soalku kepada lelaki itu. Lelaki itulah yang pernah aku minati ketika usiaku belasan tahun. Ah, cinta monyet!
“Erkk, Rhea? Saya dijemput ke sini. Well, ini rumah awak?” Dia kelihatan malu-malu. Mungkin dia juga sama sepertiku. Dulu kami saling meminati namun masing-masing malu untuk berterus- terang sehinggalah dia berpindah ke sekolah lain. Lagipun usianya adalah 2 tahun lebih tua dariku. Jadi kami hanya meminati dari jauh sahaja.

“A’a.. awak dah makan?” Aku sebenarnya berasa kaget untuk berbicara dengannya pada saat ini. Sudahlah di tepi kolam, berdua-duaan pula tu. Apa pula kata tetamu-tetamu lain yang sedang melihat.
“Erk, belum. Tak apa sekejap lagi saya makanlah. Hurm, Rhea.. awak nampak cantik malam ni..” Pujinya. Aku betul-betul terperanjat beruk! Inikah Hafiz yang sangat pemalu pada perempuan ketika zaman remajanya? Seperti tidak percaya pula aku mendengar pujian Hafiz.
“Well, awak pun dah makin handsome sekarang.. seri la..” Kami ketawa mesra. Dia sememangnya mempunyai raut wajah yang tampan dan suara yang romantik, boleh cair perempuan yang memandangnya.

Ketika sedang asyik berbual, entah bila masanya tiba-tiba mama muncul di belakangku. Yang membuatkan aku lebih terkejut Datin Fauziah pun ada sekali bersamanya. Aku bersalaman dengannya sebelum aku meminta diri untuk melayan tetamu. Namun mama menghalang, katanya ada hal yang hendak dibincangkan bersama.

“Kenapa Rhea nampak kurus ni? Rizman ada buat something yang Rhea tak suka ke?” Tanya Datin Fauziah. Kenapa nama Rizman yang disebutnya ketika ini? Sedangkan sudah 2 minggu lelaki itu menghilang. Ah, biarkanlah dia. Memang itu yang aku mahu pun.

“Tak adalah auntie, Rhea sibuk sikit. Maklumlah, dah final year master. Auntie sorang je? Uncle mana?” Soalku sekadar berbasi-basi. Sedaya upaya aku cuba untuk tersenyum mesra. Mama pula sejak tadi hanya diam tetapi tersenyum-senyum penuh makna. Geram betul aku kalau mama buat perangai begitu. Mesti ada sesuatu yang dirancangnya.

“Mana ada sorang, ni hah si Rizman pun ada sekali... ha, Riz dah berbincang dengan Rhea dah?” Tanya Datin Fauziah sambil menghalakan pandangan ke arah Hafiz. Rizman? Aku terkedu. Apa semuanya ni? Aku terasa seperti hendak pitam. Betulkah apa yang aku dengar?
“Erkk, belum lagi ibu. Riz baru nak berbual-bual dengan Rhea Azalia..” Kata-kata itu sudah cukup untuk membuktikan bahawa lelaki yang sedang berdiri di hadapanku itu adalah Rizman. Tapi, bukankah itu Hafiz?

*** Bersambung

No comments: