Tuesday, September 15, 2009

Dia Untuk Ku ep.akhir


“Riana, Maya kemalangan. Keadaannya dah kritikal!”Adriani mengejutkan Adriana dengan perkhabaran itu. Maya dilaporkan memandu dalam keadaan mabuk dan keretanya terbabas ketika berada di selekoh. Adriana mengucap panjang.

“Mari cepat kita ke hospital, dik.”Tanpa banyak soal Adriana mengikut sahaja kakaknya itu. Dalam keadaan terpinga-pinga dia hanya sempat mencapai telefon bimbitnya saja. Nasib mereka baik kerana jalan pada malam itu agak lengang.

Kelihatan pak long dan mak longnya menangis hiba sebaik saja dia melangkah ke wad ICU yang menempatkan Maya. Ayah dan ibunya juga turut berada di situ. Matanya turut menangkap sesusuk tubuh yang dikenalinya sedang bersandar pada dinding wad itu. Adriana terpaku apabila diberitahu Maya sudah tidak dapat diselamatkan lagi. Innalillah..

“Riana...”Panggil Dani perlahan. Adriana mendonggak menatap wajah Dani. Mata mereka bertentangan. Dani kelihatan serba salah. “Riana, Dani dah ceraikan Maya.. selama sebulan kami berkahwin Dani tak pernah jalankan tanggungjawab Dani sebagai suami. Dani tak dapat terima Maya sebagai isteri..”

“Riana, akak pun dah tahu cerita sebenar.. bukan salah Dani, dik.. Allah nak tunjuk kebenarannya.. Akak harap Riana fikirlah masak-masak..”Nasihat Adriani.

Ada air yang mengalir dari kelopak mata Adriana. Dia sendiri binggung dengan apa yang sedang berlaku. Walaupun dia dan Maya tidak begitu rapat, namun Maya adalah sepupunya sendiri. Seburuk mana pun Maya, pertalian darah antara mereka masih tetap ada. Kini Maya sudah tidak ada lagi. Adriana tidak tahu apa yang perlu dikatakan saat itu. Dani masih mengharapkan dia kembali. Dan dia juga tidak menafikan masih ada lagi rasa sayangnya kepada lelaki itu. Cuma sekarang bukan waktunya lagi. Dia perlu menghormati arwah Maya. Biarlah segalanya selesai dahulu.

“Riana..?”
“Hurm... ”
“Masih sudikah Riana menjadi teman hidup Dani?”
“Hmm, ya Dani.. tapi bukan sekarang.. maafkan Riana kerana tak beri peluang untuk Dani membuktikan Dani tak bersalah..”
“Dani dah lama maafkan Riana..”

Adriana memanjatkan kesyukuran kerana segalanya sudah terungkai. Pemergian Maya ada hikmahnya. Dia tidak menaruh dendam kepada arwah Maya. Baginya cukuplah segalanya sudah selesai. Dan Dani, sememangnya dia adalah untuk Adriana. Keikhlasan, kejujuran, kesetiaan dan pengorbanan adalah untuk cinta yang sejati.


*****************Hakcipta Terpelihara aVissaWella86********************

No comments: