Saturday, March 26, 2011

menyalahkan org lain..tolonglah jangan!

assalamualaikum.. tak mau cakap panjang2, tak mau cakap banyak.. entri kali nih pasal perangai atau peel orang yang suka menyalahkan orang lain. memang agak emosi sikit me kali nih.. tapi tak kira nak post jugak! (memang dah namanya blog untuk post hehehe..)

me rasa bukan me seorang saja yang menghadapi situasi ni, orang lain mungkin lebih kerap berjumpa dengan spesis orang macam ni, yang suka menyalahkan orang lain dan tak reti nak mengaku kesalahan diri. biar la apa orang kata, spesis orang macam ni akan tetap salahkan orang lain atas kesalahan yang terang-terangan berpunca daripada dirinya sendiri.

contohnya sesuatu perkara yang dibuat oleh dirinya sendiri. dahla apabila menyalahkan orang lain tu dah memalukan, ditambah pula dengan ayat2 tak best seolah-olah dirinya langsung tak ada kena mengena dengan perkara tu.. padahal yang memulakan dan terlibat secara langsung dengan sesuatu perkara tu adalah dirinya sendiri juga. hai... macam mana la boleh jadi macam ni?

satu lagi apabila membuat sesuatu kerja dalam berpasukan. tolonglah jangan menyalahkan orang lain sekiranya berlaku masalah. dah namanya berpasukan, naik turun bersama-sama la. ini nak salahkan orang ni, nak salahkan orang tu.. jangan nak lepaskan diri, orang lain yang kena.. tolonglah jangan!

mungkin orang macam ni hanya Allah saja yang boleh menyedarkan mereka. Sama-sama la kita berdoa semoga spesis orang macam ni dah tak wujud lagi. Amin...

ps: rasanya orang boleh terima sekiranya ditegur secara baik kan?

1 comment:

Mieyz Anzred said...

rileks sis............sabaq2...