Thursday, September 26, 2013

Jomlah cantik di dalam dan cantik di luar!

*** Cantik di dalam, cantik di luar ****
Pernah tak anda mencuba pelbagai jenis set penjagaan kulit muka tetapi masih tidak berhasil? ada yang murah, malah ada yang mahal pun masalah kulit muka tu tak juga hilang. Kenapa ya?
Jom saya nak kongsi pengalaman saya sendiri yang pernah mengalami masalah kulit muka (kulit sensitif, cepat naik jerawat, tona tidak sekata dan mudah ‘sunburn’). Masa zaman muda-muda dulu (zaman bujang) saya pernah mencuba satu set skin care yang harganya ratusan ringit untuk kegunaan sebulan. Saya cuba dalam 3 bulan tapi macam tak berhasil sangat. Mula-mula macam nampak kesan lepas tu jadi balik. Ada la dekat RM2000++ saya habiskan untuk itu saja. Masa tu tak kisah sangat sebab masih solo dan tak ada tanggungan sangat (bila fikir balik menyesalnya! Huhu)
Kemudian saya terus guna skin care biasa saja selepas mencuba pelbagai skin care lain yang mahal dan murah. Lepas bersalin anak pertama lagilah rasa sangat teruknya muka ni. Naik jeragat, jerawat dan segala jenis masalah kat muka ada. Tapi saya biarkan saja sebab dah malas nak cuba skin care yang ada di pasaran hinggalah saya cuba skin care Mekar Semilu yang kawan saya cadangkan. Alhamdulillah nampak sikit perbezaannya.
Kemudian saya berkenalan dengan Shaklee, saya cuba set untuk penyusuan tetapi saya dapat lebih. Masalah kulit muka saya dah hilang sepenuhnya! Tak sangka betul. Rupa-rupanya saya hanya perlukan ‘SUPPLEMEN/ VITAMIN’ sahaja untuk menyelesaikan masalah saya tu. Ya, disebabkan hormone dalam badan yang tak teratur dan masalah stress telah menyebabkan saya ‘tidak sembuh’ daripada masalah kulit. Barulah saya tahu sebab apa tak berhasil setelah mencuba pelbagai jenama skin care sebelum ini.
Sebenarnya segala masalah bermula dari dalam diri kita sendiri. Sakit ke, sembelit ke, kecantikan ke, malahan penyusuan juga semua disebabkan dalaman kita yang tak berapa nak sihat dan kuat. Jadi macam mana nak atasi? Semestinya dengan gaya hidup sihat dan pengambilan makanan seimbang. Namun disebabkan kesukaran nak dapatkan nutrisi secukupnya, maka perlulah kita mengambil supplemen atau vitamin sebagai pelengkap. Bukan sekadar itu saja, pengambilan supplemen juga membantu untuk memulihkan masalah hormone dalam badan yang tidak stabil. Bila badan dah sihat dan hormone stabil rasa-rasanya ada tak masalah nak timbul? InsyaAllah tak kan?
Saya tak nafikan produk kecantikan yang pelbagai jenis di pasaran tu pun perlu juga untuk membantu mempercepatkan masalah kulit untuk sembuh. Saya sendiri pun memakai krim mutiara sebagai pelembap dan memelihara kulit muka. Cumanya saya juga mengamalkan supplemen sebagai ‘makanan’ dalaman saya. Perlulah seimbang dalaman dan luaran kan?
Rasanya bukan saya seorang saja yang alami masalah ni kan? Anda yang mempunyai masalah seperti saya sebelum ini boleh cuba mengamalkan supplemen untuk merawat masalah kulit anda. Oh ya,kos yang saya keluarkan untuk supplemen sebulan tak sampai pun RM 50 untuk satu-satu jenis supplemen bergantung kepada apa yang kita perlukan. Sangat murah dan berkesan!
 InsyaAllah berusaha pasti akan ada hasilnya. Jomlah cantik di dalam dan cantik di luar!
Selamat mencuba! =)
** maaflah panjang la pulak entri ni huhu..

No comments: