Friday, October 10, 2014

Petua Guna Bawang Putih Penawar Semulajadi

Assalamualaikum =)
 
 
Hari ni me nak bercerita berkenaan bawang putih yang lazimnya digunakan dalam masakan. Tapi kali ni cerita petua Bawang putih sebagai penawar semulajadi yang memang berkesan. Sejak kebelakangan ni, kaedah tradisi menggunakan bawang putih semakin popular di kalangan ibu bapa yang mempunyai anak kecil yang sering demam selsema dan batuk.
 
Pernah dengar tak ‘Garlic Sock’ atau Stoking Bawang Putih?
 
Garlic Sock ni sebenarnya stoking biasa saja tetapi diletakkan bawang putih yang sudah ditumbuk ke dalamnya dan dipakaikan pada kaki anak sepanjang malam. Awas, bawang putih ni panas, jadi gunakan seulas saja sudah mencukupi untuk anak anda. Cubalah pakaikan anak dengan garlic sock ni sehingga batuk atau selsema berkurangan.
 
 
 
Cara kedua adalah menggunakan minyak bawang putih.
 
Seulas bawang putih dibakar dalam kuali tanpa minyak kemudian ditumbuk/ lenyek sehingga hancur. Campurkan sedikit minyak (saya guna minyak angin baby) dan sapukan pada dada, belakang badan, kaki dan hidung anak yang selsema. In Sha Allah, kerap sapukan minyak bawang putih ni sehingga anak pulih.
 
Selain itu, bawang putih yang sudah dikupas dan dicucuk (bagi berlubang) elok diletakkan dalam piring dan dibiarkan berdekatan anak yang selsema atau batuk. Campur sekali dengan bawang merah / bawang besar juga supaya lagi efektif mencegah kuman di sekeliling.
 
Bagi ibu yang menyusu pula, jika bayi masih terlalu kecil, caranya si ibu yang makan bawang putih ektra. Caranya, bakar bawang putih tanpa minyak dan makan begitu saja atau lebihkan bawang putih dalam sup dicampur kunyit hidup. In Sha Allah, khasiat bawang putih ini akan sampai kepada anak melalui susu ibu =)
 
Jika nak lagi mudah, ibu boleh amalkan makan tablet Garlic Shaklee yang telah diformulasikan dengan 500mg bawang putih. Ianya semulajadi dan berkesan untuk membantu meningkatkan sistem imun si Ibu dan juga anak.
 
 
Selamat mencuba ya ibu sekalian, In Sha Allah bawang putih sebagai penawar semulajadi =)
 
Salam sayang,
Amy
 

No comments: