Saturday, October 18, 2014

Petua Kurangkan Angin Dalam Badan

Pernah rasa tak sebu perut? Atau kembung perut?  Kadang-kadang rasa sendawa tak lepas, rasa ada 'sesuatu' kat kerongkong je.

Kalau pernah rasa macam tu, maknanya badan anda 'berangin'. Orang tua-tua kata banyak angin dalam badan. Kejap-kejap sendawa, kejap rasa nak membuang angin je. Sebenarnya bagus buang angin tu. Tapi jangan kat public tau hehe..

Ada beberapa sebab badan berangin. Salah satunya faktor pemakanan. Ada yang tak tahan makan makanan yang sejuk sebabnya makanan sejuk akan cepat buat badan berangin. Contohnya buah nangka, cempedak dan sukun. Kalau makan berlebihan mula la nak kembung perut.

Ha.. ibu dalam pantang paling kena jaga pemakanan ni. Jangan makan sebarangan saja. Ada yang tak tahan makan kubis tau semasa dalam pantang. Asyik kembung perut je. Kesian juga nanti baby pun ikut kembung.

Macam mana nak kurangkan rasa berangin ni?
Petua orang lama, rebus halia tua dan minum air rebusan tu. Ada yang sapukan minyak angin pada badan. Paling mujarab urut badan tu supaya angin dapat dibuang. Kalau nak bertungku pun bagus juga. Tidur malam pakai stokin tebal. Macam orang berpantang tu 😊

Air rebusan halia tu ramai yang amalkan. Tapi ramai juga tak sanggup nak minum sebab rasa pedas kan? Jangan risau, kalau nak cuba halia moden ~ Peppermint Ginger Plus Shaklee pun boleh. Gabungan beberapa herba dan halia yang tak rasa pedas pun. Bentuknya tablet dan mudah ditelan. Senang dan berkesan.

Peppermint Ginger Plus ni sesuai juga untuk yang ada masalah gastrik. Memang membantu sangat untuk keluarkan angin dan asid dalam perut yang buatkan rasa tak selesa tu.

Apa-apa pun jaga pemakanan tau. Nanti dah berangin badan memang tak selesa sangat kan? Yang nak cuba Peppermint Ginger Plus Shaklee ni boleh WA / SMS : 017-4336075.

COD di sekitar Putrajaya dan pos laju ke seluruh Negara 😊

#sayajualshaklee #shakleeputrajaya #sayajual #shaklee #PeppermintGingerPlus #halia

No comments: