Thursday, October 16, 2014

Kesan Awal Jangkitan HFMD

Actually hari ni nak bercerita pasal HFMD atau Hand - foot - mouth disease ni sebab Ammar dah 2 kali kena. Dah buat prevention pun, kadang-kadang terkena juga sebab HFMD ni jenis penyakit berjangkit.
 
HMFD ialah jangkitan melalui sejenis virus dipanggil enterovirus, atau virus yang biasa terdapat di dalam usus. Contoh virus yang menjangkiti manusia ialah poliovirus, Coxsackie virus A dan B, echovirus dan enteroviruses 68-71.
Cara Jangkitan HFMD
 
HFMD mudah berjangkit. Jangkitan dapat merebak daripada manusia ke manusia melalui sentuhan melalui:
 
  • cairan hidung dan mulut
  • air liur
  • cecair daripada lepuh tangan dan kaki
  • najis mereka yang dijangkiti
 
Seseorang pesakit paling mudah menjangkiti orang lain dalam waktu seminggu terkena jangkitan. Maksudnya tanda jangkitan tu akan 'incubate' dalam tempoh 1-2 minggu baru dapat dikesan anak dah kena jangkitan ni.
 
 
Tanda-tanda anak kena HFMD pula seperti berikut:
 
  • Ulser dalam mulut
  • Ruam merah pada kaki, tangan dan sekitar punggung
  • Biji-biji merah (ruam besar) macam kudis di kaki dan tangan / lepuh
  • Demam (bergantung juga tahap kritikal jangkitan)
 
Sekali tengok tandanya macam kena campak tapi bukan.. ruam / lepuh tu lain daripada ruam campak. Ammar kali ni kena dengan keluar tanda kat tangan dan kaki dulu. Lepas tu baru ulser dalam mulut. Nasib baik cepat kesan, sebelum ni 1st time kena tak tahu pun dia kena HFMD so teruk juga dia kena ulser. Bila dah kena ulser memang tak lalu la nak makan dan minum.
 
Jadi, sangat penting untuk kesan awal penyakit ni sebab ianya memang tidak selesa pada anak. Cara atasi HFMD ni adalah dengan cara semulajadi, maksudnya kebersihan tu kena jaga, jaga pemakanan (elak yang gatal) dan sapukan krim/ubat untuk bantu hilangkan kegatalan pada ruam tu. Ulser pula boleh cuba guna Aloclair sejenis ubat sembur untuk rawat ulser pada kanak-kanak.
 
Me guna Herbal blend Shaklee untuk ruam tu san Alhamdulillah semakin pudar warna merah ruam yang timbul tu. Sambil tu bagi anak makan vitamin C untuk tingkatkan system imun. In Sha Allah, HFMD ni tidak berbahaya selagi anak tidak mengalami demam panas yang teruk.
 
 
 
 

No comments: